فولاد میکرو آلیاژی

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » 🔺پاورپوینت ها

فایل دانلودی حاوی یک فایل پاورپوینتی قابل ویرایش میباشد.

فهرست مطالب فایل دانلودی:

مقدمه

فصل اول

آشنايي با فولادهاي ميكروآلياژ

1-1) تعريف

انواع فولادهای ميکروآلياژی عبارتند از

2-1) مزايا و معايب استفاده­از فولادهای ميکروآلياژی

3-1) اثر ترکيب­شيميايي

1-3-1) واناديم

2-3-1) تيتانيم

3-3-1) نيوبيم

4-1) ترکيب­شيميايي بهينه

5-1) تاثير نيتروژن

6-1) اثر ريزساختار

7-1) تاثير ميکروآلياژی­کردن بر ريز ساختار دانه­های آستنيت

8 -1) فولادهاي ميكروآلياژي تيتانيم- واناديم­دار (TV)

2) عمليات­حرارتي

1-2) روش نوين در عمليات­حرارتي فولادهاي ميكروآلياژي

فصل دوم

روش تحقيق و آزمايشات تجربي

4-1) آزمون سختي­سنجي

فصل سوم

 نتايج و بحث

2-1) مقايسه نتايج عملیات آنيل و نرمالیزه­كردن

3-1) مقايسه نتايج حاصل­از سخت­کاری

4-1) نتايج حاصل­از آزمون سختي­سنجي

5-1) نتايج حاصل­از آزمايش­جميني

2) نتيجه­گيري

 

 

 

 

 

قسمتی از متن

مقدمه

   فولادهاي ميكروآلياژي كه به فولادهاي حاوي كربن و منگنز اطلاق  مي شود داراي حداكثر 1/0 درصد از عناصر واناديم، نيوبيم، تيتانيم، بر و... مي باشندكه اين عناصر از طريق تاثير بر ساختار با كنترل  واكنشهاي رسوب­دهي و تشكيل رسوبات به صورت فاز دوم باعث  بهبود خواص مكانيكي آلياژ مي شوند[1و2]. در اين فولادها دستيابي  به خواص مطلوب مرهون حضور عناصر ميكروآلياژ و تاثيرآنها بر  روي ريزساختار فولاد مي باشد. با اين وجود دستيابي به خواص  مناسب و مطلوب در فولادهاي ميكروآلياژي از طريق بهسازي اندازه  دانه فريت با كنترل اندازه دانه آستنيت و تشكيل ساختار ريزدانه،  فرآيند رسوب­سختي در فريت، ايجاد اعوجاج در شبكه و تنش­هاي  ناشي­از رسوبات كاربيدي و نيتريدي، كنترل شكل آخال­ها، توسعه  شبكه نابجاييها و... مي باشند.

عناصر ميكروآلياژ به عنوان عناصركاربيدساز، نيتريدساز و يا كربونيتريدساز قوي دركناركربن و نيتروژن استفاده مي شوند. اين تركيبات بيشتر ساختار fcc  دارند[4و5] و همانطور كه اشاره شد در فولاد به صورت گسترده­اي براي حصول ريزدانگي، سختي­محلولي و رسوب­سختي استفاده مي شوند. با اين وجود هنوز مكانيزمهاي اين فرآيندها به طوركامل حاصل و شناخته نشده­اند.[6و7] بر اين اساس برحسب نوع عنصر ميكروآلياژ فولاد، رسوبات ممكن است در دماي بالا در  فاز آستينت به­وجود آيند، مانندكربونيتريدنيوبيم يا نيتريدتيتانيم و يا در دماهاي پايين­تر در داخل فريت رسوب نمايند همچون نيتريدواناديم.

يكي از موارد استفاده از عناصر ميكروآلياژ براي جلوگيري از رشد سريع دانه­هاي آستينت در دماهاي بالا مي باشد كه در شكل (1) اين تاثير نشان داده شده است.

از مهمترين خواص و مزاياي اين فولاد كه آن را از ديگر فولادها متمايز مي كند مي توان به؛ حذف فرآيند عمليات­حرارتی، بهبود خواص خستگي و جوشكاري، حذف مرحله سخت­كاري و تابكاري

اشاره­كرد. در عين­حال چقرمگی نسبتاً پايين فولادهای ميکروآلياژی در مقايسه با فولادهای رايج عمليات­حرارتی­پذير باعث جلوگيری از گسترش هرچه بيشتر اين فولادها شده است.[11] برای اينکه فولادهای ميکروآلياژی جايگزين فولادهایعمليات­حرارتی­پذير شوند بايد علاوه بر دارا بودن استحکام مشابه با آنها از چقرمگی قابل قبولی برخوردار باشند.

و.......

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » 🔺پاورپوینت ها

تعداد مشاهده: 409 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 116

حجم فایل:6,342 کیلوبایت

 قیمت: 33,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل