فایل بررسی نقش عوامل خانوادگی و اجتماعی بر فرار از منزل فرزندان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

چکیده: 1

مقدمه. 2

بیان مسئله. 3

ضرورت و اهمیت پژوهش... 5

تعریف فرار 6

شهر گنبد کاووس.. 7

توصیف داده ها 7

انگیزه های فرار 7

کجرویهای اجتماعی. 8

نظریه ایزنک.. 13

نظریه مرتن. 13

نظریه کونیگ.. 14

نظریه دورکیم. 14

فرضیه های تحقیق. 14

جامعه آماری.. 15

خلاصه و یافته های تحقیق. 15

نتیجه گیری از تحقیق. 16

پیشنهاد ها 16

فهرست منابع. 18

 

 

 

 

 

چکیده:

یکی از ارکان اصلی حیات خانواده ارامش وامنیت است.  و اگر خانواده ای از ان محروم باشد برای این خانه هیچ یک از مادی و معنوی ارزش ندارد. ناسازگاری و تنش در خانواده یک عامل اصلی و خطرناک که ریشه بسیاری از ناراحتی هارا فراهم می کند. مخصوص طبقه خاصی هم نیست.بلکه همه خانواده های  فقیر و ثروتمند جامعه را در بر می گیرد. پدیده فرار نوجوانان و جوانان از منزل در سالهای اخیر رو به فزونی و به عنوان یکی از چالش های اجتماعی نیاز به مدیریت قوی اجتماعی در زمینه اسیب های اجتماعی دارد.فراراز منزل یک پدیده چند علتی که می توان  ریشه ان را در فقر اقتصادی و فرهنگی، اعتیاد، طلاق، اختلاف والدین ازدواج های تحمیلی، وجود شکاف بین نسل ها،  و غیره جستجو کرد.روش اجرایی این تحقیق در جامعه اماری ساکنین بالای 15سال شهر گنبد کاووس و به صورت میدانی وبا حجم نمونه 100نفر اجرا گردیده است.

واژگان کلیدی:عوامل خانوادگی واجتماعی، فرار از منزل ،فرار فرزندان، انگیزه های فرار، کجرویهای اجتماعی.

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

مقدمه

فرار نوجوانان از خانه و ترک اعضای خانواده بدون اجازه نوعی واکنش نسبت به شرایطی است که از نظر فرد نامساعد و غیر قابل تحمل و بعضا تغییر ناپذیر است و به منظور کاهش نا خوشایندی ها و دستیابی به خواسته های دور و دراز انجام می شود .

امروزه در اکثر کشور های جهان فرار از خانه به یک معضل جدی اجتماعی تبدیل شده است .در ایران نیز فرار دختران از  خانه با توجه به هنجارها و ارزشهای دینی،  خانوادگی واجتماعی، به عنوان یک اسیب و مسله اجتماعی مطرح است. امار وارقام و اخبار جراید ومطبوعات از روند رو به رشد این اسیب اجتماعی، کاهش میانگین سنی دختران فراری و ظهور پیامدهای ناگوار ان حکایت می کند .بطور کلی عوارض فرار دختران از منزل را می توان در سه گروه کلی زیر مطرح نمود:

  1. اسیب های جدی جسمی وروانی که خود انان در معرضشان قرار می گیرند. البته ناکافی بودن اقدامات حمایتی در جامعه ان را تشدید اکثراغیر قابل جبران می کند.
  2. عوارضی که خانواده های این دختران بدان مبتلا می شوند.

بیان مسئله

امروزه فرار از منزل به عنوان یک اسیب اجتماعی وباعث نگرانی در اکثر جوامع به خصوص جوامع در حال پیشرفت شده است. عوامل مختلفی از جمله عوامل اقتصادی، اجتماعی و روان شناختی در بروز این پدیده نقش دارند.دشوارترین دوره حیات انسان از نظر تربیتی دوره نوجوانی است . در این دوره که حدود سنی 12-18 سال را در بر می گیرد که منطبق با دوره اموزشی راهنمایی ودبیرستان بیشترین   مشکلات تربیتی در این دوره رخ می دهد و در همین دوره است که فرزندان راه نادرست را در پیش می گیرند. این دوره مرحله انتقال دوران کودکی به دوره نوجوانی است که همین نوسان فکری روانی در او درماندگی، پریشانی وارامش روحی را ار او می گیرد.همزمان با این دوره پدیده بلوغ سبب می شود که این دوره از اهمیت بیشتری برخوردار شود.

معضل گریز دختران از خانه مشکلاتی برای انها، خانواده و جامعه ایجاد می کند هر چند پسرها نیز بیشتر از دختران می گریزند اما فرار دختران به علت قرار گرفتن  انان در حالت خطرناک در خانواده  ها و در بین مسئولان و افکار  عمومی حساسی و واکنش شدیدی را ایجاد می کند.از این رو دختران بیشتر از پسران دستگیر و بازداشت می شوند.

ضرورت و اهمیت پژوهش

پدیده فرار از منزل در این اواخر در اکثر جوامع دیده می شده که شاید تاریخ دور داشته باشد.در اصل فرار از منزل برای یک فرد اغاز بی خانمانی و بی پناهی در جامعه است، این موضوع زمینه ساز یا بستری برای ارتکاب بسیاری از جرایم می باشد.افرادی که این عمل را انجام می دهند در بیرون از خانه ضرورت به معیشت سایر افراد جامعه دارند که برای بدست اوردن ان و ادامه زندگی مجبور به یک سلسله اقدامات مشروع و غیر مشروع می زنند، تعدادی تز فراریان به کارهای مشروع روی می اورند کار ساختمانی، کار در هتل و رستوران ها و...می نمایندکه این اعمال شان به دور از مسئله فرار از منزل شان مانع قانونی ندارد اما عده کثیری از این طبقه افراد برای بدست اوردن مواد ضروری به ادامه زندگی ان هم افرادی که فرار از منزل بدون برنامه قبلی می نمایند دست به یک سلسله اقدامات نامشوع می زنند. بسیاری امواردی  مشاهده شده که دختران فراری برای ادامه زندگی اقدام به سرقت ، استعمال دخانیات و توزیع مواد مخدر، قاچاق اموال ممنوعه، فحشا،عضویت در گروه های جنایتکاران و حتی مواردی دیده شده است که بعد از فرار در مخروبه ها و اماکن دور دست، در پارک ها و هتل ها و یا مسافر خانه و فاحشه خانه ها شب را صبح و صبح را شب می رسانند و در محل مشخصی زندگی نمی کنند.

توصیف داده ها

نتایج حاصل از برسی میدانی حاکی از ان است که در حدود 58% از پاسخگویان مرد و 42% زن هستند. در حدود 3 در صد از افراد پاسخگو کمتر ار 20 سال و 5/21% بین 20 تا 29 ساله  5/42% بین 30 تا39 سال و 16% بین 40 تا 49 سال و 15% نیز بیش از 50 سال سن داشتند و 2% نیز به این سوال پاسخ نداده اند.

در حدود 73 در صد از پاسخگویان دارای شغل بوده و 27 درصد نیز فاقد شغل و بعبارتی بیکار بودند. در حدود 23 درصد از افراد پاسخگو دارای منزلت شغلی پایین و 36 درصد متوسط و 14 درصدبالا بودند.

انگیزه های فرار

فرار از منزل رفتاری نابهنجار است که به دلایل و انگیزه های مختلف صورت می گیرد . فرار ممکن است کوتاه مدت و مقطعی و یا دائمی و مستمر باشد.

امار نشان می دهد انگیزه های افرار فراری بر حسب جنس، سن، تحصیلات ومحیط زندگی متفاوت است. اما در مجموع می توان انگیزه های فرار را در4 گوه کلی دسته بندی نمود:

الف-اثبات وجود و جلب توجه دیگران و اجبار انها برای اجرای تمایلات  و خواسته های خویش.

ب-رهایی از هنجار ها، فشارها، خشونتها،ازارهای خانواده و کسب ازادی عمل در رفتار های فردی و اجتماعی.

کجرویهای اجتماعی

انسان موجودی است اجتماعی و برای زیستن و هم زیستی از لحظه تولد تا واپسین دم حیات ناگزیر به هم کاری و سازگاری با دیگران است  زیرا نیازهایش او را وا می دارد تا با کمک و هم کاری دیگران موانع از سر راه خود بر دارد.

دورکیم معتقد است اگر چه ادمی انچه را که در پرتو زندگی اجتماعی نصیبش شده باز ستاند تادرجه حیوانات تنزل خواهد یافت. به این ترتیب شخص نه تنها در اجتماع بلکه در حالت انزوا نیزرفتار واعمال خود را به معیار قضاوت دیگران و به اصطلاح بر حسب افکار و عقاید عمومی محیط خود می سنجد و ارزیابی می

کند.

یافته های علمی در زمینه کجرویی اجتماعی نشان می دهد که:

  1. هر چه عدم پذیرش والدین نسبت به فرزندان زیادتر حمایت بی دلیل زیادتر، گرایشات پرخاشگرانه کودک  رو به افزایش و احتمال کجروی افزایش می یابد
  2. هر چه تنبیه در دوران کودکی کمتر واستفاده از منطق و مجاب سازی بیشتر باشد، احتمال کجرو شدن فرد کاهش می یابد
  3. گذر از کودکی به بزرگ سالی چنانچه در محیط نامناسبی صورت بگیرد،هر چه کنترل اجتماعی ضعیف تر باشد، در خانواده هایی که سابقه کجروی وجود دارد، احتمال کجروی افزایش می یابد.

خانواده های اسیب دیده را می توان در 4 دسته زیر قرار داد:

منش دختران فراری

روابط متقابلی که مبتنی بر سلطه جویی یکی از والدین در خانواده باشد به این منجر می شود که فرزندان در محیط خانواده احساس ضعف و حقارت کنند.زیرا دائما زیر سلطه منبع قدرتی هستند که نمی توانند در برابر ان از خود دفاع کنندو فرد فکر می کند که برای رسیدن به ارامش باید اطاعت و تسلیم شودزیرا فرد باور کرده که ناتوان وباید تسلیم شود.

وضعیت روانی- اجتماعی افراد فراری

2مقوله از اختلالات را می توان مطرح نمود :1- مشکلات مربوط به درونی سازی.2- مشکلات مربوط به برونی سازی.

1-مشکلات درونی سازی:این مفهوم به مشکلات هیجانی یا درونی سازی اشاره دارد. همچون اضطراب، احساس بی ارزشی، تنهایی، تنفر از خود و افسردگی.در تحقیقات مربوط به بی خانمان ها بیشترین مشکل درونی سازی گزارش شده، افسردگی است.

-رویکرد شخصیتی:

بر مبنای دو رویکرد اصلی قرار دارد:

الف: رویکردی که فرار را به عنوان یک نشانه عصبی می بینند.

ب: رویکردی که بر ارتباط بین کنترل داخلی و خارجی و فرار تکیه می کند.

اختلاف هنجاری(احساس بی هنجاری و تضاد هنجاری)

درونگرای بدون بدون ثبات عاطفیبر حسب کج خلقی، بد بینی، محتاط شناخت.

نظریه مرتن

مرتن نه فقط با یک دید کلی به محدودیتهای جامعه در تنظیم نیاز و ارزوهای افراد و گروها می نگرد.

بلکه بیش از هر چیز او بهم خوردن رابطه بین اهداف از یک طرف و وسائل مشروع برای دستیابی به این اهدف را در نظر می گیرد.

مرتن می گوید: وقتی بین اهداف فرهنگی مانند(موقعیت، ثروت)و وسائل تشکیلاتی جهت دستیابی به این اهداف مانند(تحصیلات،دوستان و...)یک عدم تناسب وجود داشته باشد در ان صورت افرادی که در

یک ساختار اجتماعی تحت فشار قرار گرفته اند احتمالا بیشتر از دیگران رفتار انحرافی خواهند داشت.

نظریه کونیگ

کونیگ تاکید دارد که: فقر به تنهایی بیشتر به عنوان یک عامل ثبات بخش در جامعه تاثیر می گذارد. اما اگر در مقابل فقر "تصویر"یا" قول" ارزوهای بلند پروازانه ارائه شود.در ان صورت فقر غیر قابل تحمل می گردد و انسان کوشش می کندبا همه ابزار ممکن از وضیت فقر بیرون اید در نتیجه رفتارهای انحرافی رشد می کند.

نظریه دورکیم

در نظام دورکیمی اگر نتوان فرد را در اینده اجبار اجتماعی قرار داد و با اجتماع همراه کرد وی منافع فردی خود را به منافع جمعی تفوق می دهد و لذا جامعه با اسیب و انحراف رو به رو می شود و این اسیب ها و انحرافات با گرایش های "فرد گرایانه" و یا گرایش های " خود گرایانه"نمود پیدا می کند.

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3359 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:53 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل